Pretraga
Close this search box.

Strašna komedija: prepiska: 1920–1960

Ostala izdanja

strasna komedija

Priredili Saša Ilić, Dragana Peruničić

Narodna biblioteka Srbije, 2021.

COBISS.SR-ID: 49978121

Anuška Micić, rođ. Kon/Kohn (1894, Vinkovci, Austro­ugarska – 1961, Beograd, SFRJ). Rođena je u porodici vin­kovačkih Jevreja. Zenitističko ime: Nina Naj. Njena majka bila je sestra industrijalca, uticajnog poslovnog čoveka i dobrotvora Matije Frojnda, vlasnika tvornice harti­je „Lipa Mil” u Zagrebu. Anuška je svoj život između dva rata, s jedne strane, vezala za porodični posao proizvod­nje i plasmana hartije, dok je s druge, kao intelektualka i zagovornica avangardnih ideja, svu svoju energiju uložila u transformaciju viška dobiti u produkciju avangardnog glasila Zenit (1921–1926), Biblioteke Zenit i propagand­nog avangardnog materijala koji je bio izraz zajednič­ke umetničke aktivnosti njene i njenog muža Ljubomira Micića (1895–1971). Prevodila je umetničke i programske tekstove avangarde sa nemačkog i francuskog, ali i sa srpskohrvatskog na te jezike. Retko se potpisivala iza svojih radova. Vodila je finansijske poslove u Zenitu, organizovala je moderan vid advertajzinga na stranicama ovog časopisa, pri čemu je uspela gotovo nemoguće, da se u jednom anarhističkom časopisu oglašavaju najuspešni­je privredne kompanije u Kraljevini SHS. Posle Drugog svetskog rata živela je sa mužem Ljubomirom u velikom siromaštvu, opstajući zahvaljujući povremenoj pomoći svojih rođaka iz Sao Paola i Njujorka koji su, napustivši Jugoslaviju uoči rata, preživeli Holokaust.

Ljubomir Micić (1895, Sošice kod Jastrebarskog, Austro­ugarska – 1971, Beograd, SFRJ). Avangardni pesnik i ured­nik. Rođen je u porodici Petra i Marije Micić, rođene Ostojić. Diplomirao je filozofiju na Filozofskom fa­kultetu u Zagrebu. Nakon prvih pesničkih zbirki, sa svo­jom suprugom Anuškom Micić, rođ. Kon, pokrenuo je Zenit – Internacionalnu reviju za umetnost i kulturu (1921–1926). Časopis je predstavljao subverziju, kako u estetskom i po­etičkom tako i u političkom i produkcijskom smislu. Za­grebačka faza trajala je do 1923, kada je redakcija morala da se preseli u Beograd. Sa suprugom Anuškom je pokrenuo Biblioteku Zenit (1921), osnovao je Galeriju dela domaćih i inostranih modernih i avangardnih umetnika (1922) i priredio Međunarodnu izložbu nove umetnosti (1924). Nakon zabrane Zenita u Beogradu 1926, pod optužbom za širenje komunističke propagande, Micić je emigrirao u Francusku, gde je sa suprugom ostao do 1936. Tokom tride­setih godina Micić je inklinirao ka desnici, poričući svoj avangardni period, što se dovršilo 25. maja 1940. kada je objavio književno-politički časopis Srbijanstvo. Za vreme Drugog svetskog rata i kasnije nije učestvovao u javnom životu. Nakon rata živeo je sa Anuškom u garso­njeri u Ulici prote Mateje 18. Više puta bio je prisilno hospitalizovan i zatvaran. Sahranjen je na Novom groblju u Beogradu, pored supruge Anuške.

***

Kroz 157 hronološki sređenih i anotiranih pisama (1920–1960), čije jezgro čini turbulentni period s kraja dvadesetih i tokom tridesetih godina (posebno 1927, 1933, 1939), čitalac je u prilici da se upozna sa konfiguracijom intimnog sveta i odnosa jednog od najznamenitijih parova umetničke avangarde na našim prostorima – Anuškom Micić, rođ. Kon i Ljubomirom Micićem – ali i sa mnogim podacima relevantnim za književnoistorijska, sociološka i ideološka istraživanja srpske i jugoslovenske kulture prve polovine 20. veka.

Iz recenzije dr Biljane Andonovske

Sudbina pisca, umetnika sagledana je u Strašnoj komediji kao sudbina jednog doba, različitih političkih sistema i istorijskih neprilika, a Anuška i Ljubomir kao metonimije istorijske sudbine ne samo književnosti i kulture. Ova monografija tako nudi građu za revalorizaciju dijalektike istorija–književnost u polju egzistencijalnog biografskog iskustva pojedinca kao „mere” književnosti i istorije. Kao da je ovom kolekcijom pisama najednom izvršena demistifikacija onoga što su istorijska diskurzivna mistifikacija i nemost učinili; kao da je samim obelodanjivanjem ove prepiske raskriveno naličje ideološkog i političkog strukturiranja (književne) istorije kao najstrašnije komedije. A naličje svake istorije jeste mesto humanog. Onog prećutanog, „žrtvovanog”, zaboravljenog: konkretne ličnosti u vremenu.

Iz recenzije dr Dragana Boškovića

Glasnik Narodne biblioteke Srbije

Arheografski prilozi

Biblioteka posebnih fondova

Arheografska biblioteka

E-izdanja

Zadužbina Desanka Maksimović

Priručnici

Vodiči

Rečnici

Leksikoni

Katalozi izložbi

Saizdavačka produkcija NBS

Savremena biblioteka

Živa prošlost

B plus

Ogledalo

Posebna izdanja

Ostala izdanja

Bibliografija Srbije

Tekuća bibliografija CIP zapisa po mesecima

Specijalne bibliografije

Srpska bibliografija. Knjige

Srpska bibliografija. Periodika

Radno vreme

ponedeljak – petak od 8.00 – 20.00
(poručivanje publikacija 8.00 – 19.00)

subota od 8.00 – 15.00
(poručivanje publikacija 8.00 – 14.00)

Skip to content